Varlıkların Allah’ın Birliğine Şehadeti

Modül Temel Bilgileri

Modül (Alt Konu)

Varlıkların Allah’ın Birliğine Şehadeti

Amaçlar

Tüm varlık aleminin Allah’ın bir olduğuna şehadet ettiğini kavrar. Varlık aleminde yaratıcının mührünü nasıl görebileceğini idrak eder.

Yöntem ve Teknik-Etkinlik

Ters Beyin fırtınası, anı, benzerlik-farklılık

Materyal ve Teknoloji

Her hangi bir çiçek

İşleniş/Öğrenme-Öğretme Süreci

  • Etkinlik-1
    • Serbest, rahat ve demokratik ortam oluşturulur.
    • Masaya herhangi bir çiçek konulur.
    • Tahtaya/kartona ‘Bütün eşyayı yapamayan bir tek şeyi icad edemez’ yazılır.
    • Verilen yazının çiçekle ilişkilendirilmesi için metinden fikir cümleleri çıkarmaları istenir.
    • Öğrencilere “kim yapmıştır?” sorusu yöneltilir.
    • Tüm fikirler tahtaya/panoya yazılır.
    • Yazılanlar benzerliklerine göre gruplanır.
    • Öğrencilerle konu ana düşünce çerçevesinde birlikte özetlenir.
    • Ortak sonuca ulaşılır.
  • Etkinlik-2
    • Katılımcılardan “Varlıkların Tevhide Şehadeti” konulu metne uygun olarak hayatlarında/çevrelerinde olan bir varlık üzerinden bir anı yazmaları (metine benzer bir şekilde) istenir.
    • Yazdıkları anılar paylaşılır.

Ölçme ve Değerlendirme

  • Yazılan anılardan biri seçilir.
  • Anı ile metindeki anı karşılaştırılır.
  • Benzer ve farklı özellikleri listelenir.
  • İlişkili Metinler

    Bir bahar mevsiminde, garibâne, mütefekkirâne, seyahate gidiyordum. Bir tepeciğin eteğinden geçerken parlak bir sarı çiçek nazarıma ilişti. Eskiden vatanımda ve sair memleketlerde gördüğüm o cins sarı çiçekleri derhatır ettirdi. Şöyle bir mana kalbe geldi ki:

    Bu çiçek kimin turrası ise, kimin sikkesi ise ve kimin mührü ise ve kimin nakşı ise, elbette bütün zemin yüzündeki o nevi çiçekler onun mühürleridir, sikkeleridir.

    Şu mühür tahayyülünden sonra, şöyle bir tasavvur geldi ki: Nasıl bir mühür ile mühürlenmiş bir mektup, o mühür, o mektubun sahibini gösterir; öyle de, şu çiçek, bir mühr-ü Rahmanîdir. Şu envâ-ı nakışlarla ve manidar nebatat satırlarıyla yazılan şu tepecik dahi bu çiçek Sâniinin mektubudur. Hem şu tepecik dahi bir mühürdür. Şu sahrâ ve ova bir mektub-u Rahmanî hey’atını aldı.

    İşbu tasavvurdan şöyle bir hakikat zihne geldi ki: Her bir şey, bir mühr-ü Rabbanî hükmünde, bütün eşyayı kendi Hâlık’ına isnad eder, kendi kâtibinin mektubu olduğunu ispat eder.

    İşte her bir şey öyle bir pencere-i tevhiddir ki, bütün eşyayı bir Vahid-i Ehad’e mal eder. Demek her bir şeyde, hususan zîhayatlarda öyle harika bir nakış, öyle mu’cizekâr bir sanat var ki; onu öyle yapan ve öyle manidar nakşeden, bütün eşyayı yapabilir ve bütün eşyayı yapan, elbette o olacaktır. Demek, bütün eşyayı yapamayan, bir tek şeyi icad edemez.

    İşte ey gafil! Şu kâinatın yüzüne bak ki; birbiri içinde hadsiz mektubat-ı Samedâniye hükmünde olan sahaif-i mevcudat ve her bir mektup üstünde hadsiz sikke-i tevhid mühürleriyle temhir edilmiş bütün bu mühürlerin şehadetlerini kim tekzip edebilir? Hangi kuvvet onları susturabilir? Kalp kulağı ile hangisini dinlesen, اَشْهَدُ اَنْ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ dediğini işitirsin.

    (Sözler, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul-2023, s. 764)

    ***

    Güya çiçek açmış her bir ağaç, güzel yazılmış manzum bir kasidedir ki, o kaside Fâtır-ı Zülcelâl’in medayih-i bâhiresini inşad edip, şairâne lisan-ı hâl ile söylüyor.

    Veyahut o çiçek açmış her bir ağaç, binler bakar ve baktırır gözlerini açmış; tâ Sâni-i Zülcelâl’in neşir ve teşhir olunan acâib-i sanatını bir iki gözle değil, belki binler gözlerle baksın, tâ ehl-i dikkati öyle baktırsın.

    Veyahut o çiçek açan her bir ağaç, umumî bayram olan baharın içindeki hususî bayramında ve resmigeçit-misal bir anda yeşillenmiş azalarını en süslü müzeyyenatla süslemiş. Tâ ki, onun Sultan-ı Zülcelâl’i, ona ihsan ettiği hedâyâyı ve letaifi ve âsâr-ı nuraniyesini müşahede etsin. Hem meşher-i sanat-ı İlâhiye olan zeminin yüzünde ve bahar mevsiminde, murassaat-ı rahmetini enzar-ı halka teşhir etsin. Ve şecerin hikmet-i hilkatini beşere ilân etsin. İncecik dallarında ne kadar mühim hazineler bulunduğunu ve ihsanat-ı Rahmaniyenin meyvelerinde ne derece mühim defineler var olduğunu göstermekle, kemâl-i kudret-i İlâhiyeyi göstersin.

    (Sözler, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul-2023, s. 675)

    Modülü İndir (PDF)

    Modül_103.pdf
    Size: 125,50 KB

    Modül Değişiklik Önerisi Formu
    Bu formu bitirebilmek için tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
    Değişiklik Önerisi
    Yüklemek için tıklayın veya dosyayı bu alana sürükleyin.
    Varlıkların Allah’ın Birliğine Şehadeti
    Free
    Seviye
    Orta Seviye
    Süre 40 dakika
    Konu