İman-İbadet İlişkisi

Modül Temel Bilgileri

Modül (Alt Konu)

İman-İbadet İlişkisi

Amaçlar

İman ibadet ilişkisini kavrar. İbadetlerin dünyevi ve uhrevi saadetlere nasıl vesile olabileceğini idrak eder. İbadetsizliğin imanın zayıflamasına sebep olacağını bilerek ibadetlerinde hassas davranır.

Yöntem ve Teknik-Etkinlik

Mektup Yazma Etkinliği Dua Yazma

Materyal ve Teknoloji

Kâğıt, kalem, mektup zarfı

İşleniş/Öğrenme-Öğretme Süreci

  • Etkinlik-1
    • Katılımcılar 3-4 kişilik gruplara ayrılır.
    • İman-ibadet ilişkisinin yer aldığı risale metni gruplara dağıtılır.
    • Gruplardan, iman-ibadet ilişkisi ile ilgili bir “mektup yazma” etkinliği yapılacağı söylenir.
    • Gruplardan, İman-ibadet ilişkisini anlamak isteyen bir arkadaşına mektup yazmaları istenir.
    • Mektupta aşağıdaki temaların işlenebileceği belirtilir:
    • İbadetin anlamını ne olduğu
    • İmanın ibadetlerle nasıl pekişeceğini
    • İmanî hükümlerin ibadetlerle nasıl takviye edilmesi gerektiği.
    • Gönüllü öğrencilere yazdıkları mektuplar okutulur.
  • Etkinlik-2
    • Öğrenciler 3-4 kişilik gruplara ayrılır.
    • Gruplardan İmanın ibadetlerle pekişeceği anlamı doğrultusunda bir dua yazmaları istenir.
    • Dualar gruplar halinde tahtada okunur.

Ölçme ve Değerlendirme

  • Gruplar halinde ibadetlerde hangi hassasiyetleri gösterecekleri ile ilgili 2 şer cümle yazmaları istenir.
  • Yazılanlar paylaşılır.
  • İlişkili Metinler

    جَعَلَ لَكُمُ الْاَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَٓاءَ بِنَٓاءً وَاَنْزَلَ مِنَ السَّمَٓاءِ مَٓاءً فَاَخْرَجَ بِه۪ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلّٰهِ اَنْدَادًا وَاَنْتُمْ تَعْلَمُونَ[1]

    Yani: “Ey insanlar! Sizi ve sizden evvelkileri yaratan Rabbinize ibadet ediniz ki, takva mertebesine vâsıl olasınız. Ve yine Rabbinize ibadet ediniz ki; arzı size döşek, semayı binanıza dam yapmış ve semadan suları indirmiş ki, sizlere rızık olmak üzere, yerden meyve ve sair gıdaları çıkartsın. Öyle ise, Allah’a misil ve şerik yapmayınız. Bilirsiniz ki, Allah’tan başka ma’bud ve hâlıkınız yoktur.”

    […]

    Akaidî ve imânî hükümleri kavî ve sabit kılmakla meleke haline getiren, ancak ibadettir. Evet, Allah’ın emirlerini yapmaktan ve nehiylerinden sakınmaktan ibaret olan ibadetle, vicdânî ve aklî olan imânî hükümler terbiye ve takviye edilmezse, eserleri ve tesirleri zayıf kalır. Bu hâle, âlem-i İslâm’ın hâl-i hazırdaki vaziyeti şahittir.

    Ve keza, ibadet dünya ve ahiret saadetlerine vesile olduğu gibi, meaş ve meade, yani dünya ve ahiret işlerini tanzime sebeptir ve şahsî ve nev’î kemalâta vasıtadır ve Hâlık ile abd arasında pek yüksek bir nisbet ve şerefli bir rabıtadır.

    […]

    Cenab-ı Hakkın emirlerine ve nehiylerine itaat ve inkıyadı tesis ve temin etmek için, Sâni’in azametini zihinlerde tesbit etmeye ihtiyaç vardır. Bu tesbit de ancak akaidle, yani ahkâm-ı imaniyenin tecellisiyle olur. İmânî hükümlerin takviye ve inkişaf ettirilmesi, ancak tekrar ile teceddüd eden ibadetle olur.

    […]

    İbadet fikirleri Sâni-i Hakîm’e çevirttirmek içindir. Abdin Sâni-i Hakîm’e olan teveccühü, itaat ve inkıyadını intâc eder. İtaat ve inkıyad ise abdi intizam-ı ekmel altına idhal eder. Abdin intizam altına girmesiyle ve nizama ittiba etmesiyle hikmetin sırrı tahakkuk eder. Hikmet ise, kâinat sahifelerinde parlayan sanat nakışlarıyla tebarüz eder.

    […]

    Abd ile Ma’bud arasında en yüksek ve en latif olan nisbet, ancak ibadettir. Evet, kemalât-ı beşeriyenin en yükseği şu nisbet ve münasebettir.

    (İşârâtü’l-İ’câz, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul-2022, s. 165-167)

    [1] Bakara Suresi: 21-22.

    Modülü İndir (PDF)

    Modül_141.pdf
    Size: 189,53 KB

    Modül Değişiklik Önerisi Formu
    Bu formu bitirebilmek için tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
    Değişiklik Önerisi
    Yüklemek için tıklayın veya dosyayı bu alana sürükleyin.
    iman ibadet ilişkisi
    Free
    Seviye
    Orta Seviye
    Süre 40 dakika
    Konu